Rečnik boja – kako boje utiču na čoveka

Klikom na sliku posetite stranicu studentske organizacije “U
SP Stimulus”

“Colors, like features, follow the changes of the emotions.”      Picasso 

Svet je bogat bojama, one se nalaze svuda i u svim stvarima oko nas, ali njihov značaj najčešće biva nepravedno zapostavljen. One igraju vrlo važnu ulogu u našim životima, izazivaju pozitivne ili negativne reakcije, podstiču nas na akciju ili umiruju, i još mnogo toga.

Najčešće se koristi podela na primarne, sekundarne i tercijarne boje. Primarne su crvena, plava i žuta, a sekundarne nastaju njihovim mešanjem i preklapanjem, dok tercijarne nastaju mešanjem primarnih i sekundarnih.

Druga podela je na tople i hladne. Tople su one koje pripadaju crvenom spektru (“boje vatre”- crvena, narandžasta i žuta), a hladne su one iz plavog spektra (“boje vode”- plava, zelena i ljubičasta).

Tople boje izazivaju emocije u rasponu od topline i lagodnosti, pa sve do besa i agresivnosti. Hladne boje najčešće se vezuju za mir i spokoj, ali mogu označavati i hladnoću, tugu, ili nelagodnost. U neutralne boje spadaju crna i bela, kao i sve nijanse sive.

U medicini se boje koriste za lečenje, i ta terapija je poznata kao hromoterapija. Cilj je da se pacijent dovede u stanje energetske ravnoteže korišćenjem sedam lasera u bojama duge i sunčeve svetlosti.

Terapeut prvo treba da utvrdi na kom polju pacijentu manjka energije, a onda pomoću lasera i drugih alata (drago kamenje, kristali, sveće, tkanine itd.) pokuša da nadoknadi tu energiju bilo fizičku, duhovnu ili emocionalnu.


Vidi Još:

Kulturalna iteligencija za početnike “CQ”


Crvena je najdominantnija boja. Ona predstavlja strast, ljubav, seks, uzbuđenje, snagu, energiju, ali i bes i agresiju. Privlači pažnju i poziva na oprez, tako da se često koristi i u saobraćaju.

Veruje se da crvena boja izaziva glad, što se u marketingu koristi za manipulaciju. Zbog toga treba izbegavati da u kuhinji ima previše crvene, pogotovo ako ste na dijeti. Što se tiče oblačenja, dobro je nositi crvenu boju jer ona podstiče na hrabrost, odlučnost, samopouzdanje.

Pošto je poznata kao boja ljubavi, poželjno ju je nositi kada imamo sastanak sa nekim. Previše izloženosti crvenoj boji izaziva razdražljivost, nervozu, bes i vrlo često kulminira agresijom.

U hromoterapiji, crvena ubrzava rad srca i disanje, podstiče metabolizam da brže radi, stimuliše um i telo.

Naranžasta podstiče kreativnost, daje energiju i šalje pozitivne vibracije. Uprkos tome, narandžasta je najnepopularnija boja. Ona podstiče na druženje i komunikaciju. Kao i crvena, živa je i privlači pažnju pa se često koristi u marketingu ili saobraćajnoj signalizaciji. Koristi se za opšte povećanje energije i dobrog raspoloženja, pozitivno utiče na pluća, bubrege i slezinu.

Žuta je boja koja označava optimizam, mladost i opštu životnu radost. Veruje se da pozitivno utiče na samopouzdanje, inspiraciju, kreativnost i inteligenciju, pa je poželjno nositi je za vreme nekog ispita.

rečnik boja - emocije boja

Prevelika izloženost žutoj boji može izazvati nervozu ili anksioznost, pa je treba umereno koristiti. Ona je i najzamornija za ljudsko oko, ali u malim količinama korisna je za privlačenje pažnje. Ima dobar uticaj na nervni sistem, koristi se u lečenju neuroza i organa za disanje.

Zelena boja simbolizuje prirodu. Najviše prija ljudskom oku i ima moć da opušta i umiruje. Pozitivno utiče na koncentraciju i memoriju, pa je, isto kao i žutu, treba nositi kada imamo neki važan ispit.

Veruje se da poboljšava sposobnost čitanja. Ona se koristi za smanjivanje stresa i nervoze, i ima suprotan efekat od crvene, smanjuje krvni pritisak i usporava rad srca i disanje. Korisna je u lečenju prehlada i upala.

Plava je boja mira i slobode. Ona je ujedno i omiljena boja mnogima. Vezuje se za mudrost, lojalnost, beskonačnost i inteligenciju.

Nutricionisti smatraju da ona smanjuje i suzbija apetit, jer se u prirodi retko može naći hrana koja je plave boje, pa se ljudima koji drže dijete savetuje da jedu iz plavih tanjira. Izaziva lučenje smirujućih supstanci u telu, ali prevelika izloženost plavoj boji može izazvati tugu i bezvoljnost, pa cak i depresiju.

U hromoterapiji se koristi protiv bolova, astme, smiruje srčani puls, usporava ritam disanja, smiruje, podstiče umne aktivnosti, introspekciju, sabranost…

rečnik boja - emocije boja

Ljubičasta boja je simbol bogatstva i prestiža, duhovnosti, mudrosti i harmonije. Tkanina ove boje je u prošlosti bila veoma skupa, pa su je uglavnom nosili samo plemići, zbog čega je stekla epitet “kraljevske boje”.

Zbog izrazito male dostupnosti u prirodi smatra se tajanstvenom i unikatnom. Veruje se da ljubičasta pomaže pri donošenju odluka i ubeđivanju. Koristi se za lečenje glavobolje, jačanje imuniteta i kožnih bolesti.


Vidi Još:

Tamna strana Guliverovih putovanja


Crna i bela zapravo ne predstavljaju boje, već prisustvo i odsudtvo svetlosti.

Crna boja apsorbuje sve boje u spektru. Smatra se simbolom zla, smrti i žaljenja u mnogim kulturama. Pored toga, ona predstavlja autoritet, moć i prefinjenost, pa zbog toga se veoma često opredeljujemo za odeću crne boje. U terapiji boja smatra se da podstiče samopouzdanje i snagu.

Bela boja se načešće smatra simbolom nevinosti i čistoće. Savršeno je uravnotežena boja jer se u spektru dobija mešavinom svih ostalih boja. Odražava nežnost, svetlost i jednostavnost. Prostorije obojene u belo čine se prostranijim, ali i praznim i neudobnim.

U bolnicama i uniformama bolničkog osoblja, korišćenje bele boje ima za svrhu kreiranje osećaja čistoće i sterilnosti.

Siva označava samokontrolu, profesionalnost, ali i neodlučnost. Mnogi tvrde da je za poslovni intervju idealan izbor odeća sive boje jer je neutralna i omogućava da do izražaja dođu kvaliteti osobe bez prevelikog skretanja pažnje na odeću.

Međutim, smatra se da sivo najčešće nose osobe koje ne vole da skreću pažnju na sebe.

Većina savremenih psihologa terapiju bojama posmatra sa izvesnom dozom skepse, uz naglašavanje pretpostavke da su efekti ovih boja na ljudsko zdravlje preuveličani.

Takođe, smatra se da je uticaj boja uglavnom trenutan i da nema dugoročnih efekata. Tako je pokazano da, na primer, boravak u sobi obojenoj u plavo izaziva osećaj smirenosti, ali nestaje posle kraćeg vremenskog perioda.


Vidi Još:

Kako je Lusi izgubila moć – zabluda o korišćenju deset odsto mozga

Komentari

Latest posts by Ivana Popović (see all)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *